joi, 28 ianuarie 2010

Oboseala ochilor: prea mult timp in fata computerului?


Oboseala ochilor: prea mult timp in fata computerului?
Cum computerul a devenit necesar si inevitabil in viata de zi cu zi, mai ales daca lucrezi cate 8 ore in fata unui monitor, mai devreme sau mai tarziu apar o serie de simptome precum dureri de cap acute, oboseala, tulburari de vedere, ochi uscati ori lacrimare excesiva, dureri ascutite de ochi, senzatie de presiune intracraniana, stare de ameteala sau de greata. Consecinta? Nu te mai poti concentra la ceea ce ai de facut, devii irascibil si situatia te frustreaza. In plus, apare si riscul mai multor afectiuni oculare, intre care glaucomul.

Cititul pe monitor pune probleme mai mari decat cititul unei hartii obisnuite. O pagina tiparita are semne bine delimitate de tus negru pe hartie alba, pe care ochiul sanatos le percepe foarte precis, cu usurinta. Pe de alta parte, in cazul calculatorului, este vorba de pixeli al caror contrast nu e la fel de bun. Literele sunt mai stralucitoare in centru si isi pierd din intensitate spre margini. Acest lucru face ca ochii sa se concentreze mult mai greu asupra literelor si imaginilor; au tendinta de a "fugi" intr-o anumita masura, imperceptibila constient. Necesitatea unei ajustari continue oboseste mult mai mult ochii, ceea ce creeaza senzatia de oboseala sau de arsura pe care o simti dupa mai multe ore in fata calculatorului.

Ce faci in acest caz? Te sfatuim in primul rand sa protejezi cat mai mult ochii. Un echipament adecvat ii poate ajuta mult; prin urmare, capacitatea de munca este mai mare si esti mai productiva. E bine sa ai un monitor LCD (cu ecran plat), ce reduce mult presiunea pusa asupra ochilor, cat si reflexia excesiva a luminii. Pentru monitoarele CRT (cu tub catodic) se folosesc ecrane de protectie, care ar trebui sa aiba acelasi efect.

Lentilele antireflex sunt foarte utile indiferent ce fel ce monitor ai. Fie ca deja porti ochelari, fie ca nu, proprietatea aceasta ajuta foarte mult ochii sa se concentreze mai bine asupra imaginii din fata lor. De regula, ochelarii obisnuiti pentru citit nu sunt la fel de eficienti si pentru monitor, pentru ca problema nu este ochiul in sine, ci situatia total diferita la care trebuie sa se adapteze. Este ca si cum ai spune ca ochelarii pentru vedere la distanta te ajuta sa vezi mai bine si in imediata apropiere. Este vorba de alta proprietate.

Unele persoane cred ca ochelarii pentru calculator, chiar fara dioptrii, inrautatesc vederea. Este o conceptie gresita. Ochelarii antireflex impiedica avansarea eventualei afectiuni deja produse de monitor. Iti poti comanda ochelari doar antireflex sau ochelari cu dioptria prescrisa de medic si cu aceasta trasatura in plus.

De obicei, ochelarii sunt cei mai indicati ca masura de protectie pentru monitor. Exista si lentile de contact concepute in acest scop, dar sunt mai putin recomandate deoarece ele tind sa usuce ochii.

Aceasta este, de fapt, alta dintre problemele provocate de munca indelungata cu un computer: ochii incep sa se usuce. In general, cand privim un monitor clipim in medie de 5 ori mai putin decat in mod normal. Particulele de praf adera la suprafata expusa a ochiului, lipindu-se si iritandu-l, deoarece pelicula de lichid care il protejeaza si il curata nu este acolo. E bine sa clipesti din cand in cand, de mai multe ori consecutiv, si eventual sa folosesti lacrimi artificiale, care se gasesc in farmacii. Sunt usor de folosit si concepute asa incat sa suplimenteze hidratarea ochiului daca nu se mai face eficient in mod natural.

Avand in vedere faptul ca petreci ore in sir in fata calculatorului, este recomandabil ca, o data la o ora (preferabil chiar la 30 de minute) sa faci o pauza si sa te indepartezi de monitor, sau cel putin sa-ti concentrezi privirea asupra unor obiecte indepartate, chiar si pentru scurt timp; asa adaptezi ochiul si ajuti cristalinul (muschiul elastic al ochiului care ajusteaza vederea la distanta sau aproape) sa focalizeze si sa nu devina rigid (concentrarea prea intensa si prea indelungata pe imagini apropiate face cristalinul sa ramana bombat, ceea ce duce la miopie).

Evita lumina prea puternica sau prea slaba in incapere; ar trebui ca aceasta sa vina dintr-o parte, si nu din fata sau din spate, ca sa eviti reflexii suplimentare. Apoi, e bine sa pastrezi o distanta corespunzatoare fata de monitor (50-60 cm).

Cateva sfaturi pentru ochii obositi si umflati:

bea ceai negru; contine tanin si reduce umflaturile din jurul ochilor
stai seara intinsa pe pat, pe spate, cu picioarele putin mai ridicate decat restul trupului, pentru a stimula irigarea creierului, mai ales daca ai dureri de cap puternice
ia suplimente de vitamina A si complexul de vitamine B sau mananca mai multe fructe pentru o mai buna absorbtie de vitamine
mananca morcovi si afine, foarte indicate pentru ochi
dormi suficient - fara odihna corespunzatoare, celulele nu se pot regenera si ochii slabesc

Chiar daca nu ai nici una dintre aceste simptome (dureri si alte tulburari), tot este indicat sa urmezi aceste sfaturi (un monitor LTD, ochelari antireflex, odihna, alimentatie).

Pot aparea si tulburari mai grave daca petreci prea mult timp in fata monitorului, de exemplu dureri de cap mari in timpul sesiunii de lucru sau dupa aceea, vedere ca prin ceata persistenta, ochi uscati excesiv, dificultati de focalizare la distanta sau in timpul cititului dupa folosirea computerului etc. In aceste cazuri, daca simptomele persista, trebuie consultat un medic specialist.

vineri, 1 ianuarie 2010

Cum sa faci bani cu Facebook

Cand ma gandesc la Facebook ca unealta pentru a face bani, primul lucru care imi vine in minte este The Art of Contrary Thinking (Arta de a gandi pe dos) de Humphrey Bancroft Neill.

Ce e Facebook?

Este o retea de socializare. Daca aceste cuvinte nu iti spun nimic nu e nicio problema. Acum jumatate de an nici eu nu stiam cu se ce mananca.
Mai pe intelesul tuturor, Facebook este un site in care iti creezi un cont iar prin acel cont interactionezi cu prietenii tai care au cont pe Facebook. Personal as spune ca Facebook este un LinkedIn pe steroizi (LinkedIn este un site in care poti sa-ti creezi un profil profesional, un fel de CV online).
Facebook este pentru distractie, cum o spun sondajele. Iar 150 de milioane de utilizatori (in ianuarie 2009) nu pot sa greseasca.
Poti sa stai la chat cu prietenii, sa-ti afisezi ultimele fotografii pe care le-ai facut, sa dai un scurt mesaj despre ce faci in acel moment. Iti poti lista cartile si filmele favorite, pasiunile si domeniile de interes. Ce mai, este ca un mare panou in care te expui spre deliciul prietenilor.

Mai mult

Dar Facebook inseamna mai ales spectacol gratuit, un fel de Big Brother on-line. Iti vin permanent stiri postate de prietenii tai, afli imediat cand au incarcat ultimele fotografii (pe care poti sa le comentezi), la ce grup s-au mai inscris, la ce fan club mai activeaza. Cu cat ai mai multi prieteni pe Facebook, cu atat ai un tablou mai vivace. Informatiile curg continuu, n-ai cum sa te plictisesti. Ideal pentru cei care n-au ce face, care se plictisesc.
Desigur, pentru aceasta retea de socializare au aparut reguli de buna conduita, liste de shmekerii, alte liste de chestii pe care le poti face acolo. Si reversul medaliei: Facebook te expune enorm.
Un expert in securitatea informatiei a reusit sa sparga conturile bancare ale unor prieteni folosind informatiile pe care acestia le afisau pe Facebook. Nu i-au trebuit decat cateva minute.
Acest lucru ar trebui sa fie un semnal de alarma pentru toata lumea. De aceea va recomand sa priviti cu atentie acest aspect si sa va setati cu atentie regulile referitoare la listarea de informatii de pe Facebook.

Facebook (iti) face bani

Cam atat, pe scurt, despre dimensiunea de socializare gregara. Dar cum spuneam, Facebook poate deveni o mina de aur daca faci un exercitiu de “gandire pe dos”. Pai daca toata lumea folosete aceasta platforma pentru distractie, de ce sa n-o folosesti pentru business? Personal am 150 de milioane de motive.
Pentru ca Facebook este axat pe persoane si, mai ales, pentru ca nu este construit pentru afaceri (a se citi “firme”), il gasesc potrivit a deveni unealta ultima de construirea a unui brand personal. Impreuna cu un blog se sprijina reciproc si produc o crestere exponentiala. Nu am inceput sa-l folosesc decat de aproximativ o luna, inca ii descopar posibilitatile dar ce vad ma uimeste.
Facebook face mai mult decat sa creeze un brand. El iti strange o baza de date cu oameni interesati de tine si de ceea ce faci, indiferent care este acest lucru. Ei sunt viitorii tai clienti, pentru ca cel mai bun client este clientul care te cunoaste cel mai bine. Iar prin Facebook esti o carte deschisa.
Legat de acest lucru, Facebook creeaza senzatia de patrundere in intimitate. Poti sa intaresti aceasta senzatie postand din timp in timp scurte mesaje descriind ce faci in acel moment. E ca si cum ai da voie prietenilor sa arunce o privire pe gaura cheii, in casa ta. E un peep-show sub controlul tau, pentru ca tu decizi ce se afla, cat se afla si cand se afla.
Citesti de catva timp si nu ai intalnit niciun cuvant despre cum sa faci bani cu Facebook. E o impresie gresita, pentru ca personal branding si lista de potential clienti sunt doua dintre cele mai puternice unelte de marketing. Iar marketingul este pasul dinaintea vanzarii.
Facebook poate face multe alte chestii pentru tine. Te poate ajuta in productivitate, iti pune la dispozitie o seama de unelte specifice pentru business. Iata o lista de posibilitati:
  • poti adauga aplicatia Zoho pentru a edita documente de tip Office direct din contul de Facebook;
  • foloseste aplicatia MyLists, in care iti faci liste de lucruri pe care trebuie sa le faci;
  • aplicatia Files iti permite sa stochezi pana la 1G de fisiere text, audio, video;
  • creaza propriile canale media in format document, audio sau video cu SplashCast for Facebook;
  • editeaza fotografii direct din Facebook cu aplicatia Picnik;
  • leaga contul tau de Picasa direct la Facebook;
  • citeste-ti blogurile favorite cu MyRSS;
  • cu Telephone poti sa suni, sa primesti sau sa trimiti voicemail (emailuri audio);
  • cu Slideshare poti sa-ti postezi prezentarile tale de business (fie ca e vorba de produse sau servicii);
  • CircleUp este o aplicatie cu ajutorul careia poti gestiona grupurile si evenimentele;
  • poti organiza gratuit convorbiri in conferinta cu Free Conference Calls;
  • Facebook Video iti permite sa incarci fisiere cu prezentari video;
  • Testimonials este special contruit pentru a strange parerile clientilor multumiti;
  • Business Cards iti creeaza o carte de vizita, numai buna pentru a contine informatii introductive;
  • iti poti conecta profilul LinkedIn (de care am vorbit mai inainte) direct la Facebook prin My LinkedIn Profile;
  • What I Do este acel Big Brother de care iti vorbeam. Inainte de a incepe sa scriu acest articol pentru Empower.ro, mi-am anuntat intentia pe Facebook. Cei care au cont pot sa confirme.
  • mi-am legat inclusiv contul de Twitter la Facebook. In acest fel, link-urile pe care le propun, catre articole interesante pe care le citesc zilnic pe net, pot ajunge la reteaua mea de pe Facebook.
Acestea sunt doar cateva din aplicatiile care pot fi folosite. Nu exista limita in combinarea lor. Cu putina imaginatie poti realiza instrumente noi de marketing, cu ajutorul carora sa iti maresti credibilitatea si sa iti promovezi activitatea care iti aduce un castig financiar.
Nu pot sa inchei decat invitindu-va:
  • sa imi studiati profilul de pe LinkedIn;
  • sa aruncati un ochi peste linkurile care le propun zilnic prin Twitter;
  • sa ma adaugati ca prieten pe Facebook.
Daca nu aveti un cont de Facebook, acum este momentul sa vi-l faceti. Pentru distractie sau pentru bani.