Modelele de monetizare (cu variantele de business, de afaceri) sunt probabil cel mai important aspect al unei afaceri pe internet si, de cele mai multe ori, unul neglijat de catre propietarii de site-uri. Iata doar cateva dintre modelele de monetizare pentru site-urile de continut. |
Vinde spatiu de publicitate pe site |
Aceste modele sunt in majoritatea lor extrase din publicitatea clasica si adaptate specificului internetului. Poti gasi clienti pentru spatiile de publicitate de pe site-ul tau in 2 modalitati:
Aceste doua variante nu se exclud. De aceea, chiar daca ai un contract incheiat cu o regie de publicitate, nu uita sa adaugi pe site si o sectiune prin care potentialii clienti sa te poata contacta. In plus, poti vinde acelasi spatiu de publicitate pentru mai multe campanii care sa ruleze alternativ. |
1. Publicitatea prin bannere |
Acest tip de publicitate presupune inchirierea unui spatiu de pe site pe care sa ruleze diferite bannere. Reclamele sunt servite de un adserver care le si monitoriezaza (numar afisar, numar click-uri etc.). Vei fi platit in functie de cate afisari au avut bannerele pe site-ul tau. Modelul clasic de monetizare este CPM, costul pe mia de afisari. Exemplu: Pe site-ul tau a rulat o campanie care a avut 1.000.000 de afisari, iar CPM-ul site-ului tau este de 4 euro. Acest lucru inseamna ca tu vei castiga din aceasta campanie 4.000 de euro. |
2. Publicitatea contextuala |
Acest tip de publicitate presupune scanarea textului paginii, analiza lui si afisarea de reclame specifice contextului identificat. Servirea este facuta de un adsever sub forma de reclame separate de continut (text sau imagini) sau sub forma de cuvinte subliniate (la mouse over sau la click se deschide un pop up care contine reclama). Modelul clasic de monetizare este plata la clic (PPC sau pay per click), insa pentru anumite tipuri de reclame se accepta si plata la mia de afisari. Plata la clic inseamna ca vei fi platit de fiecare data cand cineva a dat clic pe o reclama de pe site-ul tau. |
3. Advertorialul si review-urile |
Advertorialul este un articol pe care clientul il plateste si care prezinta un anumit produs sau serviciu intr-o perspectiva favorabila clientului. Review-urile sunt asemanatoare advertorialelor, cu mentiunea ca perspectiva poate sa fie atat favorabila, cat si nefavorabila. Exemplu: Un advertorial poate fi un articol care prezinta o noua crema de maini pe un site dedicat femeilor. |
4. Sponsorizarea |
Clientii pot alege sa sponsorizeze si sa se asocieze cu un site sau cu o sectiune a unui site. Exemplu: O banca sponsorizeaza sectiunea de economic a unui ziar online. Sectiunea respectiva va fi modificata vizual cu elemente de identitate vizuala a bancii-sponsor. |
5. Altele |
Alte modele sunt: publicitatea servita pe baza interogarilor realizate in sectiunea de cautare a site-ului; interstitialul care presupune afisarea unei reclame pentru o durata de timp limitata cand se doreste navigarea pe o alta pagina a site-ului etc. |
Ia bani direct de la vizitatori |
6. Donatiile |
Pentru a putea mentine gratuit continutul sau, un site poate sa apeleze la vizitatori pentru donatii. Exemplu: Wikipedia.org apeleaza periodic la donatii din partea utilizatorilor sai. |
7. Plata pentru continut |
Este un model potrivit pentru jurnalismul online si copiaza, practic, modul in care se vinde astazi presa scrisa. Este probabil cel mai discutat model al momentului - marile trusturi de presa il iau in considerare acum sau il folosesc deja pentru a putea supravietui pe piata. Poti alege ca vizitatorii sa accesez continutul exclusiv prin plata sau adopti varianta in care se taxeaza doar continutul aditional sau premium. |
8. Plata pentru eliminarea reclamelor |
Exista vizitatori ai site-ului tau care ar prefera sa plateasca pentru a-si putea concentra atentia exclusiv pe continut, fara sa fie “deranjati” de reclame. De ce sa nu profiti? |
Ia bani de la magazinele online |
9. Sistemele de afiliere |
Multi specialisti in marketing considera ca afilierea este "cel mai corect" model de business. El presupune afisarea unei reclame pe un site si plata propietarului site-ului daca acea reclama a generat o vanzare. In felul acesta, toata lumea are de castigat. Secretul, insa, consta in a gasi sistemele de afiliere care iti ofera produse de interes pentru vizitatorii site-ului tau. Altfel, ei nu vor cumpara nimic, iar tu vei oferi gratuit spatii de publicitate pe site-ul tau. |
Monetizeaza newsletter-ul |
10. Publicitatea in newsletter si nu numai |
Newsletter-ul pe care il trimiti periodic (sau pe care ar trebui sa-l trimiti) este inca un spatiu unde poti vinde reclama: bannere, reclame text, advertoriale sau sponsorizari. In plus, in newsletter poti prezenta diverse produse din sistemele de afiliere. Si, de ce nu, in cazul in care newsletter-ul tau contine informatii de calitate, poti cere bani de la cei interesati direct sa-l citeasca. |
Idei WOW |
10 Ai un site despre covoare. |
|